Vulkaantje klimmen - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Rico Doveren - WaarBenJij.nu Vulkaantje klimmen - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Rico Doveren - WaarBenJij.nu

Vulkaantje klimmen

Door: Rico

Blijf op de hoogte en volg Rico

21 Maart 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Dag dames en heren,

En weer zijn we een week of twee verder..De tijd vliegt als je plezier hebt zeggen ze, dus zullen we t daar maar op houden..Afgelopen twee weken vooral hard gewerkt, ik moet voor mn stage een aantal opdrachten voor school doen en een aantal voor t bedrijf. Na een paar (vooral vertaal) opdrachten voor Rainforest ben ik nu begonnen aan de meest omvattende opdracht voor school (de Destination Analysis) en geloof t of niet ik ben (nog wel) erg gemotiveerd daar iets moois van te maken..Moet ook wel anders zou ik waarschijnlijk gek worden van het acht uur per dag achter een computer zitten. Maar gelukkig is er af en toe ook nog wat afwisseling te bespeuren in mijn fulltime arbeiderbestaan. zo ben ik (alweer) twee weken geleden met ¨Perfecto¨ (een ontzettende mafkees en hoe beter ik m ga verstaan hoe meer ik erachter kom dat ie t maar over één ding heeft...) een chauffeur van Rainforrest twee chileense toeristen gaan wegbrengen naar Puerto Barios, vroeger een belangerijke havenplaats waar bananen (ja Henri t zijn echt een stel bananen-plukkers hierzo, kheb ook gehoord dat de chicita banaan hiervandaan komt) naar de VS werden verscheept, nu een heel lelijke plaats waar toeristen een boot nemen naar t nabij gelegen Livingston waar de ritmische Garifunas (zwarte afstammelingen van caribeans en slaven) een bezoek de moeite waard maken. Dat ritje was zo´n 600 kilometer en t mooie was dat we na een groepsfototje met de chileentjes rechtstreeks terug naar Antigua zijn gereden (heb van 4 uur ´snachts tot 5 ´s middags in de auto gezeten) maar t was zeker de moeite waard omdat het landschap onderweg echt prachtig is (en steeds veranderd, van Ardennenachtig (ofzoiets??) rond Antigua tot woestijnachtig met grote bergketens tot écht tropisch volgens de boeken zoals in Indonesie) en omdat meneer Perfecto naast t uitkramen van vulgaire klets ook nog s prachtig over zijn land kan vertellen.
Vorige week een uitstapje naar de hoofdstad gemaakt om informatie in te winnen voor mn grote opdracht (nogmaals bedankt trouwens Rhena). Dat is dus niet echt een plek waar je graag bent. Guatemala stad is chaos, vervuiling en volgens o.a. iedereen hier en de berichten dagelijks in de krant nogal gevaarlijk (dr staan daar mensen op de hoek van de straat kogelvrije vesten te verkopen alsof t gewoon normaal is). Perfecto (wederom mijn persoonlijke taxichauffeur) liet me nog wel even t centrale plein zien wat dan ook wel de moeite waard was.
T hoogtepunt van de afgelopen weken was echter het beklimmen van een vulkaan. Je hebt er hier in de buurt drie die je kunt beklimmen. die andere twee zijn echter tweedaagse ondernemingen omdat ze zo hoog zijn dus vandaar dat we deze hebben genomen om mee te beginnen (ook omdat ie maar iets van 6 dollar kostte). Vooraf had ik echt geen enkel idee van wat moest verwachten, maar achteraf gezien bleek het een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan...(waarschijnlijk ook doordat we superveel geluk hadden met het weer) Ik en Bernhard zijn echt als gekken naarboven geklommen (beetje lichaamsbeweging kan geen kwaad)(en we waren ook een dik half uur eerder dan de rest boven...joepie!!) dus heel de weg naar boven zonder gids onze weg moeten vinden nou was dat in t begin niet zo moeilijk met gewoon een pad, wel een paar wilde koeien moeten ontwijken die op t pad stonden (we waren echt bang gewoon eentje was supergroot en had van die dikke horens en die stond ons niet echt vriendelijk aan te kijken). Na het avontuur met de koeien werd het echter écht interessant. We kwamen bij een soort heidelandschap waar je, doordat we door de wolken heen gingen, echt geen hand voor ogen zag (beetje lord of the rings gevoel) daarna werd het echt vulkanisch en nadat we een bord tegenkwamen waarop stond dat we vanaf daar schadelijke rook in gingen ademen (zwavel ofzo, stinkt echt ontzettend) stonden we ineens voor een hele indrukwekkende afgrond en moesten we een soort misterieuze bergkam volgen om tot t laatse stukje te komen. dat laatste stuk is 200 meter omhoog over allemaal losliggend vulkanisch gesteente, dus geen pad en bij iedre 3 stappen schuif je dr weer twee naar beneden..Na een poos zwoegen hoorden we ineens wat geblaas en waren tot onze verbazing bij de krater (of kratertje) aangekomen..Dat ding(etje) was echt super, je hoorde m continu ademen en je zag gewoon eens in de zoveel tijd de lava eruit spuiten (niet echt veel, maar toch echt lava...)Na daar een hele tijd aandachtig naar gekeken te hebben kwamen we tot de ontdekking dat t uitzicht op de top óók nog echt waanzinnig was..Met de ondergaande zon, boven de wolken, uitzicht op de drie andere vulkanen...(die ik dus zeker ook nog ga beklimmen, ja twee dan eentje is verboden)Dat uitzicht was echt niet te beschrijven, kheb er dan natuurlijk ook foto´s van gemaakt..maar ook die komen niet eens in de buurt...Nadat de gids een half uur heeft staan roepen dat we toch echt weer naar beneden moesten omdat het al bijna donker was (niemand luisterde)zijn we aan de afdaling begonnen waarbij t gaafste stuk (dit keer) die eerste 200 meter losliggend vulkanisch gesteente was. Je kunt daar namelijk vanaf ¨skien¨ (als een malloot naar beneden rennen en steeds met bochtjes jezelf een beetje bijremmen zodat jezelf niet over de kop loopt) klinkt heel debiel, is t ook wel, maar ook zo gaaf om te doen...Daarna in het donker naar beneden (ongeveer 3 kwartier, heenweg dik 2 uur voor de normale toerist, voor ons natuurlijk iets minder...) en de bus weer in naar huis, waar je dan weer op tijd naar bed moet omdat je weer een nieuwe week moet werken...maar zelfs dat klinkt erger dan t is...zo, Tijd voor de lunch..foto´s komen vanmiddag...

Tot laters..

xxx Rico

  • 21 Maart 2006 - 21:11

    Bernzacht:

    he ouwe hiker!
    leuk verhaaltje knul...
    ik kan absoluut beamen dat het niet mis was.
    De H uit bernhard mag je echter schrappen...
    kussies burny

  • 21 Maart 2006 - 21:50

    Ries:

    Wat een mooi landschap Rico.
    Was het niet koud in je korte broek? Ga je zomaar je voeten op het dashbord van andermans auto leggen. Zo hebben we je niet opgevoed Rico. groeten van ome Ries

  • 21 Maart 2006 - 22:32

    Chantal:

    Heey, ik dacht ik neem ook eens een kijkje op je site. Klinkt heel gaaf allemaal.Kga BTW ook inschrijven op nhtv (weet k ok pas sinds de open dag vorige week). Ik moest trouwens de groeten doen van Renske. Ze is alleen een beetje boos omdat je nog steeds niet gemaild hebt :p.
    Dan verder nog de groeten van Maja en Femke. S mam is van plan (ooit) nog een kijkje te nemen hier op de site. Mar je weet hoe dat gaat he, ja ik zal morgen is kijken en het dan 2 weken uitstellen.

    Nou heel veel plezier nog verder in ieder geval.

    =xxx= Chantal

  • 22 Maart 2006 - 07:46

    Krystle:

    Hey Rico!!

    Wat een mooie foto's. Was het niet erg koud daar boven op de berg en tussen de wolken?? Je heb wel een enorm mooi uitzicht gehad. Maar zo te lezen maak je het nog steeds goed tussen de mexicaantjes ;-). Suc6 met je opdrachten voor school.

    Groetjes krys xjes

  • 22 Maart 2006 - 10:07

    Claartje:

    Ha Koko,

    Gisteren hoorde ik over al je avonturen en dat je een eigen site hebt. Ik heb er over heen gesurfd en het is allemaal super leuk om te lezen! Ik wil ook, ik wil ook, ik wil ook :):)

    Geniet van elke minuut (dat is wel aan jou besteedt dacht ik zo), want voor je het weet.........
    Heel veel plezier daar!

    Groetjes, Claar

  • 22 Maart 2006 - 11:46

    Andros:

    Rico jongen, je maakt het wel allemaal weer mee he, wel als laatste een stageplaats maar dan wel een leuke zo te horen, ik heb het ook prima naar m nzin alleen doe ik wat minder, heb nog zo goed als niet gewerkt... Plezier nog maatje,

    Andros

  • 22 Maart 2006 - 15:00

    Erik:

    Malloot die je bent! Hehehe, mooie up-date amigo! Kijk dit zijn nou de uitstapjes waar het om gaat he tijdens zo'n stage hehe! Heerlijk man, lekker de bergen in! Met die mist was wel even link trouwens volgens mij of niet! Nouja, je hebt het overleefd in ieder geval! Vette foto's erbij, echt mooi man, en dan is het nog niet eens de echte belevenis...das niet met foto's vast te leggen...In ieder geval mooi om te horen dat het nog steeds bevalt en dat je zelfs al begonnen bent aan de DA, wat overigens alle moed ontneemt waarschijnlijk aangezien je toch in een soort van Sri Lanka (lees Aziatisch) land verkeerd waar men andere opvattingen heeft over tijd, afspraken etc. Maargoed, ben benieuwd, misschien valt het wel mee hehehe. Was mooi weer van je te horen, Cheers amigo, take care, have fun, keep me up-dated, en blijf van die mooie trips maken en bijbehorende foto's nemen! Cheers amigo,

    Erik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Rico
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 19600

Voorgaande reizen:

21 Januari 2006 - 04 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: